Ikabod

9029505656-01-_sx450_sy635_sclzzzzzzz_
Een boek van Maarten ‘t Hart lezen is altijd een beetje thuis komen. Dat was ook zo met
De moeder van Ikabod & andere verhalen. Achttien verhalen in tweehonderdrieëntachtig pagina’s, dan weet je dat het lekker doorleest. Ik heb het grootste deel van zijn oeuvre gelezen, vandaar dat ook deze verhalen vertrouwd aandoen. Zijn stokpaardjes komen er allemaal in voor; zijn Bijbelkennis (hoewel zelf een afvallige gelovige), kennis van de natuur en van de klassieke muziek, het heeft allemaal weer een plaats.

Zo weet ik uit eerdere verhalen dat ’t Hart een platenclub heeft, waarin vrienden een klassiek werk opzetten en waarin werk en componist geraden moeten worden. Die platen haalden ze onder meer bij ambassades vandaan, zo ook de Russische. Prompt kwam er een nieuw lid de club binnen;

Blijkbaar vond de BVD het zo verdacht dat wij de ambassades uit landen aan gene zijde van het IJzeren Gordijn frequenteerden, dat ze het gewenst achtten ons met een infiltrant op te schepen…Maar hij wist niets, raadde nooit iets, doch bleef trouw komen, en nodigde ons ook gul bij hem thuis uit…Dus de infiltrant hebben wij goedmoedig geduld, en van zijn wijn hebben wij genoten.

Er staan dit keer ook wat verhalen in met wat zwaardere ondertoon, zoals het verhaal waarin hij wordt verdacht van de aanranding van een bakkersdochter, of waarin hij wordt gedwongen door een groep jongens een slager te overvallen. Dat kende ik eigenlijk niet van hem (of ben het vergeten, ik las zijn werk ongeveer twaalf jaar terug). Toch, de vrolijke en lichte toon overheerst.

Zo moet hij een Duitse filmploeg uitleggen hoe hij het spek op zijn spekpannenkoek wil hebben. Van een scharrelvarken dus, maar maak het maar eens duidelijk;

‘Het spek,’ zei ik, ‘moet dan wel afkomstig zijn van…’ En toen raakte ik in de moeilijkheden, want wat is ‘scharrelvarken’ in het Duits? Het Duitse woord voor een meisje met wie je scharrelt is Flittchen, maar was het dan Flittchen-färkelchen?

Ik hoor het hem zeggen en dat geldt ook voor de discussies die hij heeft met de voorgangster in de kerk in Warmond, die natuurlijk Ilonka de Priester heet. Hij valt in als organist op een snikhete dag en wat gebeurt er; er komt geen ziel opdagen voor de dienst. Maarten is er, de voorgangster en twee dames van de kerk. Houden we nu wel of geen dienst? De gesprekken die hij voert zijn ’t Hart ten voeten uit;

‘De dienst kan toch gewoon doorgaan,’ zei ik, ‘er zijn twee gemeenteleden en één dominee, en Jezus zegt: waar twee of drie in mijn naam vergaderd zijn, ben ik in hun midden.’…”Er is,’ zei ik jolig, ‘zo’n mooie gelijkenis van Jezus over het bruiloftsmaal, Mattheüs 22 geloof ik, er daagt niemand op bij die maaltijd en dan zegt de koning: ga naar de kruispunten en sleep iedereen vandaar naar binnen. Wat let ons om dat ook te doen’…

Een heel prettig boek om te lezen en als klassiek muziekliefhebber doe ik weer een paar mooie tips op.

8 reacties
  1. Hoi Koen, een mooi stukje. Een boek van Maarten ’t Hart is eigenlijk altijd leuk om te lezen, dat ben ik met je eens. Tot nu toe vind ik zijn boeken uit de serie Privé-domein het leukst. Groet, Erik

  2. Ja, die ken ik ook goed. Maar ook zijn romans en andere verhalenbundels lees ik erg graag. Alleen zijn werk ‘De Schrift Betwist’, zijn wetenschappelijk werk en zijn boeken over tuinieren trekken mij niet zo.

  3. Lalagè zei:

    Weer de moeite waard dus! Ik heb net zijn verhalenbundel ‘De unster’ gelezen, dus deze bewaar ik nog even. Overigens heb ik ook weleens een kerkdienst met vijf mensen (voorganger, koster, organisator, muzikant en nog iemand) meegemaakt en zelfs een mis met z’n vieren… Dat laatste was omdat er een zieke bij was.

  4. Maar dat kan dus blijkbaar toch een mooie ervaring zijn 🙂 Veel leesplezier in ieder geval!

  5. Joke zei:

    Ik had geen idee dat dit nogal persoonlijke verhalen zouden zijn, dan had ik deze bundel al lang in huis gehaald! als ik die citaten lees dan hoor ik het Maarten gewoon zeggen, op zijn geheel eigen onovertroffen wijze….heerlijk. Alsnog maar aanschaffen dus.

  6. Moet je ook doen, je hebt het boek echt zo uit maar ja, het is Maarten hè…

  7. Heel heel goed boek ja. Ik ben ook groot fan van Maarten met hartjes.

  8. Dat hij nog maar vele jaren door mag schrijven 🙂

Geef een reactie

