Herzog

ff68880fbc7921559384c7a5941437641414141
Herzog is waarschijnlijk de meest beroemde titel van de Amerikaanse schrijver Saul Bellow en hij komt ook voor in talloze lijstjes met boeken die je niet zou moeten missen. Het werd absoluut aangeraden door Michaël Zeeman dus dat alles maakte mij benieuwd.

Dat viel mij toch wat tegen. Moses E. Herzog is een gewezen academicus en schrijver van een redelijk succesvol boek over Romantiek en christendom. Hij is net gescheiden van zijn tweede vrouw en heeft twee kinderen, Marco en June. Zijn beste vriend, Valentine Gersbach bleek uiteindelijk vreemd te gaan met Herzog’s tweede vrouw en dat zijn de ingrediënten voor dit verhaal.

De openingszin is een vrij bekende en wel prachtig. Ik heb de Nederlandse vertaling gelezen maar origineel luidt hij:

If I am out of my mind, it’s all right with me, thought Moses Herzog.

Dat heeft alles te maken met zijn ex-vrouw en haar minnaar, die overal rondbazuinen dat Herzog geestelijk is ingestort. Het boek neemt ons mee in de gedachtegangen van de hoofdpersoon zodat wij ons eigen oordeel kunnen vormen. Opmerkelijk daarbij is het feit dat hij brieven schrijft. In zijn hoofd. Aan levende en aan overleden personen;

Hij wist dat zijn gekrabbel, zijn briefschrijven belachelijk was. Het was onvrijwillig. Zijn excentriciteiten hadden hem in hun macht.

Het lijkt erop of Herzog niet zo goed raad weet met de situatie waarin hij zich nu bevindt. Hij heeft een sensuele vriendin, Ramona, maar houdt haar af en toe op afstand. Hij spreekt met vrienden af om op het eiland Vineyard langs te gaan en doet dat ook, maar sluipt even snel weer weg daar. Hij houdt lange gesprekken met zijn advocaat of hij kans maakt op de voogdij over zijn dochtertje. Als hij dat helemaal doorspreekt, denkt aan zijn ex-vrouw Madeleine en haar minnaar, dan zie je opeens iets van de gevoelens van Herzog, waar ik eerst weinig hoogte van kreeg;

‘Ik denk vaak, als ze dood ging zou ik mijn dochter terugkrijgen. Er zijn tijden dat ik weet dat ik zonder medelijden naar Madeleine’s lijk zou kunnen kijken.’…Hij wil dat ik zeg dat ik me eigenlijk in staat voel ze allebei te vermoorden. Nou, dat is waar.

Het verhaal is al ver gevorderd als er wat actie komt. Herzog duikelt bij een tante een oud pistool op met twee kogels en gaat naar het huis van Madeleine. Hoe dat afloopt zou ik vooral zelf gaan lezen.

Bovenstaande geeft al aan dat het vooral een verhaal van Herzog’s gedachten is. Over zijn relaties met zijn exen, zijn relatie met Ramona, met zijn vrienden en met zijn kinderen. Het is geen slecht verhaal maar het heeft weinig vaart (en wel zo’n 390 pagina’s) en de vele uitstapjes in de fictieve brieven die hij schrijft konden mij maar matig boeien. Hoe is het met de geestesgesteldheid van Herzog dan? Gek is hij niet, naïef soms wel en hij maakt verkeerde keuzes. Dat levert een voor mij aardig boek op maar ik sluit niet aan in de stoet van bewonderaars.

Vertaling; Mischa de Vreede

2 reacties
  1. Hoi Koen, waarschijnlijk ben ik nog minder fan dan jij van Saul Bellow. Ik ben ooit in Hezog begonnen, maar heb het na zo’n 60 bladzijden als zijnde volstrekt onleesbaar terzijde gelegd. Groet, Erik

  2. Dan ben ik trots op mijzelf dat ik heb doorgezet hahaha. Ik vond het aardig maar echt niet meer dan dat.

Geef een reactie

