Slecht 2

9025370446.01._SX450_SY635_SCLZZZZZZZ_
Na deel 1 kan Memoires van een slecht mens Deel 2 1965-1991 van Theo Kars niet lang op zich laten wachten. Het boek is bijna 480 pagina’s lang en het leest als een trein.

De postwisselfraude blijkt niet de perfecte misdaad en Kars en consorten draaien de gevangenis in. Twee jaar en drie maanden krijgt hij en uiteindelijk zit hij zo’n tien maanden vast. Hij gebruikt de tijd nuttig om een roman over zijn misdaad te schrijven. Hoe kenmerkend voor Kars, als hij hoort dat hij vervroegd vrij kan komen deelt hij doodleuk mee dat hem dit niet zo goed uitkomt.

Wat mij er niet van zinde, was de wetenschap dat ik dan niet volledig vrij zou zijn, maar een tijd onder toezicht zou staan van een reclasseringsambtenaar. Ook de datum van mijn vrijlating stond mij tegen: 24 december. Aangezien ik mij voor mijn gevangenschap tijdens de laatste twee weken van het jaar placht af te sluiten voor de buitenwereld, die mij dan geen genoegens te bieden had, was ik liever vrijgekomen na deze periode van stagnatie in het maatschappelijk leven.

Als hij vrijkomt trouwt hij met zijn vriendin Mux en gaat gesprekken aan met uitgevers, waaronder Martin Ros van De Arbeiderspers. Hij komt Karin tegen en later Kate en met deze twee dames zou hij jarenlang samen wonen. Uiteraard onder de voorwaarde dat hij zijn amoureuze avonturen met anderen voort mag zetten. De dames vinden het prima.

Kars scheidt van Mux en trouwt Karin en vestigt zich in het literaire landschap. Hij blijft schrijven en legt contacten met de uitgever Johan Polak. Het gezelschap reist regelmatig af naar Ibiza, waar Kars schrijft. Ondertussen weet hij schuldeisers van zich af te houden.

Karin begint ondertussen serieuze trekken van schizofrenie te vertonen en wordt een paar maal opgenomen. Kars verdiept zich in vitamines en voeding en hun inwerking op het menselijk lichaam. Hij zal er onder pseudoniem nog een naslagwerk over schrijven. Met Karin loopt het niet goed af. Kars scheidt van haar en vindt een nieuwe partner, Hannah.

Zo voert Kars ons mee tot 1991. Daar houdt het echter niet op, want hij leeft tot 10 november 2015. Er komt nog een deel 3 van zijn memoires. Postuum en dat heeft een reden. Hij schijnt nog wat uitgevreten te hebben wat niet is verjaard, dus daar wacht hij mee. Verder wil hij zelf uit het leven stappen en dus zijn memoires tot op de laatste dag volmaken. Hij zegt;

Ook in de laatste minuten dat ik mij nog bewust ben van mijn eigen bestaan, zou ik graag verslag uitbrengen van de gemoedstoestand waarin ik verkeer. Omdat ik dit dan alleen nog mondeling kan doen, wil ik het inspreken in een dictafoon, zodat het als een aanhangsel aan het derde deel van mijn memoires kan worden opgenomen.

Mijn mening zoals verwoord bij deel 1 blijft overeind. Dat non-conformisme is niet mijn stijl, maar hij predikt het en is uiterst consequent, zelfs als het nadelig voor hem uitpakt. Hij heeft alleen maar spijt van dingen die hij niet heeft gedaan en ik geloof hem. Ik kijk uit naar deel 3. Wil je het hem zelf horen vertellen, kijk dan het onderstaande interview met hem.

 

4 reacties
  1. Hoi Koen, de zelfmoord van Theo Kars een paar weken geleden was langs mij heen gegaan. Na jouw recensie heb ik even op wikipedia gekeken. Ik ben ook erg benieuwd naar deel 3 van zijn memoires en of hij ook inderdaad zelfmoord heeft gepleegd door een overdosis pillen. Jammer dat deze dwarse man er niet meer is. Groetjes, Erik

  2. Ja, ik kende hem voor ik deze boeken las alleen vaag van naam, maar het is een kleurrijk figuur. Daar zijn er toch steeds minder van jammer genoeg (of ik ken ze niet, dat kan ook goed). Ik ga vast nog wel eens wat van hem lezen.

  3. Hoi Koen, ik heb zojuist het videofragment bekeken. Onderhoudend! Groet, Erik

Geef een reactie

