Donker Hart

9022562263.01._SX450_SY635_SCLZZZZZZZ_

Na alle goede verhalen kon Donker Hart van Gillian Flynn niet ongelezen blijven. Het beloofde een goede vierhonderd pagina’s aan suspense en page-turning. Met een beste griep onder de leden het ideale boek dacht ik zo.

Even in vogelvlucht wat over de inhoud. Een geslaagd schrijverskoppel, Nick en Amy uit New York, wordt ineens minder geslaagd als ze hun baan kwijtraken. Ze wijken uit naar Nick’s deprimerende geboorteplaatsje in Missouri, waar het gedonder pas echt begint. Amy is op een niet zo’n goede morgen verdwenen en in huis is het een rotzooi. De politie komt er al snel achter dat het een georganiseerde rotzooi is en daar begint voor Nick de ellende. Zoals in iedere politieserie is de man de hoofdverdachte en zijn kaarten liggen uitermate slecht.

Maar…niets is wat het lijkt in dit boek. Menig hoofdstuk wordt afgesloten met een cliffhanger, waardoor je graag weer verder wilt. De hoofdstukken gaan afwisselend over Nick’s sores met zijn verdwenen vrouw (geloof me, die sores is groot) en Amy’s dagboekfragmenten over hoe het allemaal zo gekomen is. Een sterke afwisseling die uiteindelijk de verhaallijnen doet samenkomen.

Alleen maar euforie dan? Nee, niet helemaal. Er wordt wat teveel uitgeweid af en toe. Psychologische opsommingen van Amy (die zij voor tijdschriften in elkaar flanste) komen ook in haar dagboek terecht en dus in het boek. Ik vond het wat langdradig. Verder las ik bij Joke dat de vertaling nogal wat te wensen over laat. Ik heb alleen de Nederlandse versie gelezen dus ik heb mij er niet zo aan gestoord, maar het moet wel voor elkaar zijn natuurlijk. Het neemt niet weg dat ik een aantal aangename uren met dit boek heb doorgebracht. Anna geeft hier een wervende bespreking, dus ga het vooral zelf ontdekken.

Vertaling door Hanneke van Soest en Herman van der Ploeg

Geef een reactie

