Priemgetallen

902343496X.01._SX450_SY635_SCLZZZZZZZ_

De eenzaamheid van de priemgetallen is de intrigerende titel van de eersteling van Paolo Giordano. Wat mij betreft een indrukwekkend debuut, ik las het in twee rukken uit.

Alice krijgt als jong meisje een ski-ongeval en heeft daar haar verdere leven last van. Mattia is hyperintelligent en heeft een zwakbegaafd zusje, Michela. Hij laat haar achter op een bankje in het park als ze naar een feestje gaan met de opdracht op hem te wachten, hij schaamt zich een beetje voor haar. Als hij terug komt is ze weg. Ze wordt nooit meer gevonden. Mattia en Alice ontmoeten elkaar op de lagere school en er is een ‘klik’, al krijgen ze geen relatie.

Mattia laat weinig mensen toe en verwondt zichzelf. Hij heeft een vriend, Denis, waar hij af en toe wat mee deelt;

‘Mij kun je het wel vertellen, je geheim,’ ging Denis door. Nu hij zover was gegaan, nu hij een stap in de fascinerende binnenwereld van zijn vriend had gezet, gloeide zijn gezicht van spanning, en hij peinsde er niet over zijn greep te laten verslappen…
‘Wil je echt weten wat ik met mijn handen heb gedaan?’ vroeg hij…Denis knikte opgewonden.
‘Nou, kijk dan maar,’ zet Mattia. Hij klemde alle vijf vingers om het mes. Toen stak hij het in de holte tussen zijn wijs- en middelvinger en trok het naar beneden tot aan zijn pols.

Bij Alice gaat het ook niet van een leien dakje. Zij probeert vrienden te worden met het populairste meisje van de klas maar slaagt niet. Ook heeft ze een eetstoornis wat haar latere huwelijk in de war gooit.

Mattia studeert uiteindelijk af als wiskundige en krijgt een post aangeboden op een buitenlandse universiteit. Alice blijft achter met haar ongelukkige huwelijk. Toch, als zij denkt Mattia’s nooit gevonden zus te zien neemt ze contact met hem op. Hij komt direct. Geen spoilers hier, lees het vooral zelf.

Het is een prettig verteld verhaal. Er wordt prachtig uiteengezet hoe de priemgetallen als metafoor dienen voor de levens van Mattia en Alice. Er zijn veel stukken die bijblijven, zoals van de knorrige professor waarbij Mattia af wil studeren. Hij ziet de kwaliteiten van de jongen;

Tevergeefs probeerde hij een aanval van jaloezie te onderdruken: die knul, die zo ongeschikt leek voor het leven, had zonder enige twijfel een gave voor deze materie, iets wat hij van zichzelf nooit echt had gevonden.

Ongeschikt voor het leven. Misschien, maar hij blijft zichzelf en dat geldt ook voor Alice. Ik vind het een sterk gegeven in een sterk verteld verhaal.

Vertaling door Mieke Geuzebroek en Pietha de Voogd

6 reacties
  1. Judith zei:

    Hij stond al op mijn wensenlijstje en nu heb ik het boek met de kerst gekregen. Klinkt (nog steeds) zeer de moeite waard!

  2. Koen de Jager zei:

    Leuk! Ik had het idee dat de hele wereld het al gelezen had. Leest als een trein, veel plezier ermee!

  3. Dit is voor mij één van de mooiste boeken die ik ooit gelezen heb, fijn om te lezen dat jij er ook van genoten hebt, fijne jaarwisseling, groetjes,

  4. Koen de Jager zei:

    Ja, het was lekker om deze nog even mee te pikken op het eind van het jaar 😉 Jij ook een fijne jaarwisseling! Groeten, Koen

  5. Ik heb dit boek al een hele tijd op mijn eReader staan, maar aarzel om eraan om te beginnen, omdat het zo deprimerend klinkt en ik daar momenteel niet voor in de stemming ben. Of valt het wel mee met dat deprimerende en vergis ik me?

  6. Koen de Jager zei:

    Ja hoor, Anna, dat valt wel mee. Eetstoornissen en zelfmutilatie klinken inderdaad niet erg opwekkend maar zo’n grote rol spelen ze ook weer niet. Het is prachtig om te lezen hoe twee karakters bij elkaar komen zonder elkaar echt aan te raken. Gewoon aan beginnen

Geef een reactie

