Afghanistan

0571238807.01._SX450_SY635_SCLZZZZZZZ_

Het boek The Wasted Vigil van Nadeem Aslam werd aangeraden op de Boekbloggersbijeenkomst van 11 juni 2011. Meteen een mooi onderwerp voor de volgende bijeenkomst op 15 oktober 2011. Dan moest-ie alleen nog wel even gelezen worden.

Dat was geen straf. Het is een prachtig boek over Afghanistan en over de moeilijke tijden die dat land doormaakt. Het is geen boek waarvan de hele inhoud klakkeloos samengevat moet worden, dan doe je het geen recht. Daarom geef ik ongeveer weer wat er op de achterkant staat en laat er zo mijn eigen bespiegelingen op los.

Een Engelse weduwnaar leeft in een oude parfumfabriek in de schaduw van het Tora Bora gebergte in Afghanistan. Er komen mensen op bezoek. Een Russische vrouw die haar verdwenen broer zoekt, een soldaat. Een CIA-agent en een voormalig CIA-agent. Een moslim-fundamentalist en een Afghaanse schooljuf. Zes levens die ergens in dit boek bij elkaar komen. Allemaal zoeken ze iets of iemand en de parfumfabriek, met boeken tegen het plafond genageld en een stenen boeddha in een kelder, vormt het middelpunt.

Aslam heeft een prachtige schrijfstijl. Hij kent zijn klassieken en gebruikt beelden vanuit de Islam om een sfeer te scheppen:

Somewhere very far away a muezzin had begun the call to the prayers of dawn, defined by Islam as the moment when a black thread can just be distinghuised from a white one without artificial light.

Hij gebruikt die beeldende schrijfstijl ook om nietsontziend de gruwelen van de oorlog te beschrijven. Er staan passages in die niet voor de fijngevoeligen onder ons zijn. Het mooie is dat het verhaal van Afghanistan vanuit verschillende gezichtspunten wordt beschreven. Het is niet de kwade muzelman tegen de Westerse vredebrenger, Aslam brent de nuance aan die nodig is:

‘We are here to help your country. We came to get rid of the Taliban for you…’
‘Please stop,’ she tells him. ‘The Taliban regime had been in place for years and no one was particularly bothered about getting rid of it. You are not here because you wanted to destroy the Taliban for us, you are here because you wanted retribution for what happened to you in 2001. I am glad they are gone but let’s not confuse the facts.’

Ik heb wat recensies gelezen over dit boek die stellen dat het onwaarschijnlijk is dat al die nationaliteiten elkaar tegenkomen in en nabij zo’n fabriek. Dat stoort mij helemaal niet. Ik zie de fabriek als metafoor voor het land zelf. Al die personages lopen er rond en hebben met elkaar te maken. Vrijwillig of niet, ze zijn tot elkaar veroordeeld.

Dus lees het en leef mee, vooral met de weduwnaar. Zijn vrouw gestenigd, vergeefs zoekend naar zijn kleinzoon, zijn hand afgehakt door de Taliban. Geslagen door het leven in Afghanistan, waar hij toch niet weg gaat.

9 reacties
  1. Oei, je loopt op mij voor! Ik ben nog niet eens aan het boek begonnen. In ieder geval goed te lezen dat jij het prachtig vond.

  2. Koen de Jager zei:

    Hahaha, in het algemeen lig jij qua tempo iets op mij voor. Heb wat minder leestijd nu. Daarom wilde ik ook niet teveel van de inhoud prijs geven eigenlijk. Ik ben benieuwd wat je er van vindt.

  3. Mooi verslag, maar ik vond er niets aan (het boek, welteverstaan). Dwz ik vond niets aan de eerste 90 bladzijden. Daarna heb ik niet verder gelezen. Lezen moet wel een pleziertje blijven natuurlijk.Voor mij gebeurde er te weinig, ik had geen band met de (hoofd)personen en al helemaal niet met Afganistan. Oorlog en geweld vind ik ook geen prettig onderwerp. Ik loop er niet voor weg, maar alles bij elkaar was er niets dat mij in dit boek geinteresseerd hield, dus ben ik maar gestopt. Ik hoor veel goede verhalen over dit boek, dus ik zal wel een minderheidje zijn.

  4. Koen de Jager zei:

    Jammer dat je het niets vond, Judith. Er is niet veel actie, maar door zijn schrijfstijl wist Aslam bij te boeien. Verder heb ik affiniteit met de regio. Ik ben weliswaar nooit in Afghanistan geweest, maar wel in Pakistan en Iran en ben net onder Afghanistan doorgereisd. Ik ken de omgeving een beetje en de mensen die er wonen. Het maakt het voor mij erg makkelijk om me in zo’n boek in te leven.

  5. Dat zal zeker schelen, dat je in die buurt geweest bent!Een blogvriendin die ongeveer dezelfde smaak heeft als ik heeft een ander boek van Aslam niet kunnen uitlezen, dus ik denk dat het gewoon ons soort boeken niet is.

  6. Misschien een interessant onderwerp om zaterdag te bespreken: of het nodig is dat je affiniteit met (in dit geval) Afghanistan moet hebben om een boek mooi te vinden en of het nodig is om als het ware ‘vriendjes te worden’ met de personages om betrokken te raken bij het boek. Volgens mij hebben we daar heel verschillende opvattingen over, dus dat zou heel interessant kunnen worden!

  7. Koen de Jager zei:

    Dan ben ik benieuwd naar jouw opvatting Anna. Uiteraard heb ik daar een mening over en daar kunnen we het zeker over hebben.

  8. Erna zei:

    Heb het boek nog (steeds) niet gelezen. De verschillende meningen die ik hierboven lees maken me wel nieuwsgieriger. Ik hoop dat jullie vandaag een leuke meeting hebben en een interessante discussie over dit boek!

  9. Koen de Jager zei:

    Hee Erna, uiteindelijk was ik ook verhinderd, maar volgens mij is Judith in deze een "Lone Ranger" hoor 😉 Denk dat de meesten het een erg mooi boek vonden.

Geef een reactie

