Diner

904141651X.01._SX450_SY635_SCLZZZZZZZ_

Ik loop weer eens jaren achter de hype aan, want iedereen heeft Het Diner van Herman Koch al gelezen. Nu kan ik het op mijn gemak tot me nemen en eens kijken wat ik er van vind.

Misschien nog een piepkleine uiteenzetting van waar het over gaat. Paul Lohman en zijn vrouw Claire gaan uit eten met Serge Lohman en zijn vrouw Babette. Paul en Serge zijn broers. Paul is een geschiedenisleraar op non-actief en Serge staat op het punt de verkiezingen te winnen en landelijk een politieke prominent te worden.

Zij eten niet voor de lol maar moeten het nodig over de kinderen hebben. Via de mobiele telefoon van zijn zoon Michel is Paul achter een geheim gekomen. Zijn zoon en Serge’s zoon Rick hebben iets gedaan. Iets ernstigs. Dat wil je als ouder niet. Voor die paar mensen die het boek toch niet kennen zal ik de plot maar verzwijgen.

Het schept echter een interessant gegeven. Hoe ga je als ouder om met een kind dat iets ontoelaatbaars heeft gedaan, waar schande van gesproken wordt. Je komt in een vreemde spagaat terecht:

Sinds een paar uur…wist ik dat het waar was. Michel was de leider van de twee, Michel deelde de lakens uit, Rick was het volgzame watje. En diep in mijn hart was ik blij met deze rolverdeling. Liever zo dan dat het andersom was, dacht ik bij mezelf.

Serge moet als landelijke beroemdheid hier ook mee overweg kunnen en hij trekt een conclusie. Hij wil niet dat hij dagelijks onverwacht geconfronteerd kan worden met het geheim van zijn zoon en hij gaat een landelijke persconferentie geven. Paul en zijn vrouw Claire hebben ook een keuze gemaakt en dat leidt tot een confrontatie met Serge. De afloop houd ik maar voor mijzelf.

Het Diner is een boek met een aantal thema’s. Bijvoorbeeld morele dilemma’s. De keuze tussen rechtvaardigheid en de liefde voor je kind. Bijvoorbeeld medische wetenschap. Paul heeft zelf nare trekjes, hij is niet voor niets op non-actief gesteld. Als hij daaraan herinnerd wordt door Michel’s rector in een discussie draait hij door:

Ik greep hem bij zijn haar en trok zijn hoofd naar achteren, met grote kracht beukte ik het vervolgens tegen het raamkozijn…Er waren veel mensen op het schoolplein…Ze keken allemaal naar boven – naar ons. Ik zag de jongen met het zwarte mutsje meteen tussen de rest, het had iets vertrouwds, iets geruststellends, om tussen al die gezichten een gezicht te zien dat ik kende…Ik zwaaide. Dat weet ik nog goed. Ik zwaaide naar Michel, en ik probeerde te lachen.

Papa spoort soms niet en vervolgens laat zijn zoon ook heel nare dingen zien. Dat werpt de vraag op of hier een medisch aspect aan zit en dat is ook een interessant gegeven in dit boek. Verder heeft Serge nog een geadopteerde zoon uit Burkina Faso en die speelt ook een rol in het geheel. Geadopteerd uit liefde of komt het ook goed uit voor het imago? Is de liefde voor hem even groot als voor je eigen kinderen? Last but not least de daad van Michel en Rick. Ongeoorloofd, ontoelaatbaar, maar is het te begrijpen? Kunnen we ons verplaatsen in de daders? Ook die vragen worden in het boek gesteld en bieden stof tot nadenken.

Is de hype daarmee terecht? Ten dele wel. Het boek is uitgeroepen tot Winnaar van de NS Publieksprijs 2009 en wie ben ik om dat te betwisten. Maar…Ik vond het verhaal traag op gang komen. De eerste honderd pagina’s werd ik niet gegrepen. Daarna wel. Als eenmaal bekend is wat het delict is wordt ik nieuwsgierig naar hoe de ouders er mee om gaan. Het heeft mij aan het denken gezet over hoe ik zou handelen als het mijn kind zou zijn. Dat is een verdienste. Jan Anton (scrollennaar5augustus2010) toont aan dat er wel wat rammelt aan de inhoud en ik ben het daar grotendeels mee eens (niet met de Dame Blanche-kritiek, in het boek staat dat het vreemd is dat dit dessert überhaupt op de kaart staat). Het zijn maar een paar kanttekeningen. Het boek is snel uitgelezen en daarmee misschien wel erg van deze tijd.

Geef een reactie

