Gimmick!

e2da39b3ed9bd1d593554355651444341587343

Gimmick! van Joost Zwagerman heeft gezorgd voor de doorbraak van deze schrijver bij een groter publiek. Het is het verhaal van Walter van Raamsdonk, ‘Raam’ voor intimi, die zich als schilder staande probeert te houden in de yuppen- en kunstenaarsscene. Hij is net verlaten door Sammie en kan dat moeilijk verkroppen. Zijn productie ligt stil, hij probeert toch subsidies los te peuteren met andermans werk en kan zo weer een tijdje vooruit.

Met zijn vrienden Groen en Eckhardt loopt hij de deur plat bij Gimmick!, een nachtclub in Amsterdam en bezoekt hij exposities van collega’s.

Het toneel beperkt zich niet tot Amsterdam. Er wordt afgereisd naar Florence, naar Tenerife en naar New York. Overal volgt eigenlijk hetzelfde stramien. Coke snuiven, sex met wie maar wil, een vechtpartij en ongebreidelde drankzucht. Een scene die zich afspeelt na de opening van de expositie The Amsterdam Dream:

Ik legde echt de aller-, allerlaatste lijn van die avond en deelde een paar peppillen met Groen die hoofdschuddend toekeek hoe Dolfijn vlak naast ons staarde naar wat ze had uitgekotst en vervolgens haar lippen afveegde…Er ging een laaghangende kroonluchter aan diggelen. De zwarte kanjer beet een ober in z’n hand. “Misschien voel ik me toch niet zo goed,” zei ik. “Weet jij misschien of dat een goeie combinatie is, tranquilizers en cocaïne? En ecstacy? Plus whiskey?”.

Enzovoort enzovoort. Het is geen verhaal met een mooie lijn, het is een tijdsbeeld. Onverbloemd taal- en drugsgebruik en expliciete sex maken dit tot een rauwrealistisch boek, zoals de omslag zegt bij monde van Carel Peeters in Vrij Nederland. Dat vind ik nou wel weer meevallen. Het boek en de film Trainspotting van Irvine Welsh komt meer in de buurt van wat ik onder rauwrealistisch versta. Het boek was voor mij niet meer dan een aardig tijdsbeeld, naar boven gehaald door een serie als “Moonlighting” met Bruce Willis en Cybill Shepherd en een (door mij) vergeten artiest als Scritti Politti. Het doet mij niet meteen naar de winkel rennen voor meer Zwagerman. Als dat zonde is hoor ik het wel.

Geef een reactie

