Monsterlijk

0199537151.01._SX450_SY635_SCLZZZZZZZ_

Frankenstein van Mary Shelley biedt een interessante casus. Victor Frankenstein creëert in zijn laboratorium een monster, zo weten wij, en dat monster doet allerlei dingen die wij van een beetje monster verwachten. Dat vinden wij dan monsterlijk en daarmee hebben we een helder verhaal. Lijkt het.

Het monster heeft daar een andere kijk op. Hij begint immers niet als monster maar als wezen. Hij is wel groot en afstotelijk, dat wel. Als hem de levensvonk wordt ingeblazen wordt zijn maker echter bang en laat hem in de steek. Daar begint het gelazer.

Het wezen mag het zelf uitzoeken. Terwijl Frankenstein uit moet zieken van de schrik slaat hij aan het zwerven en raakt hij uit het zicht.

Dan krijgt Frankenstein een brief. Zijn broertje is dood. Vermoord. Hij keert terug naar zijn familie en dan volgt een fraaie scene als hij buiten in een storm verzeild raakt:

While I watched the storm, so beautiful yet terrific, I wandered on with a hasty step. This noble war in the sky elevated my spirits; I clasped my hands, and exclaimed aloud, ‘William, dear angel! This is thy funeral, this thy dirge!’ As I said these words, I perceived in the gloom a figure which stole from behind a clump of trees near me; I stood fixed, gazing intently: I could not be mistaken. A flash of lightning illuminated the object, and discovered its shape plainly to me; its gigantic stature, and the deformity of its aspect, more hideous than belongs to humanity, instantly informed me that it was the wretch, the filthy daemon to whom I had given life.

Uiteraard valt het kwartje snel, dit is de moordenaar van zijn broer. Toch weet het wezen hem mee te tronen om hem zijn verhaal te doen. Het is een verhaal van verstoting en afwijzing. Hij zoekt gezelschap maar vindt slechts haat. Hij redt een meisje van verdrinking maar wordt beschoten. Dat doet zijn humeur geen goed. Hij wil een kind meenemen, de jeugd staat vast onbevangen tegenover grote wezens, denkt hij, maar het kind verzet zich en maakt zich bekend als lid van de familie Frankenstein. Het wezen neemt wraak en doodt uiteindelijk de jongen. Het wezen wordt monster.

Toch wil hij monster-af zijn. Hij doet Frankenstein een voorstel (ik zal niet alles verklappen) en als hij hier op ingaat dan vertrekt hij en horen we nooit meer iets van hem. Frankenstein doet het niet en dit kan niet anders leiden tot nog veel meer ellende.

Mijn mening over het boek is tweeledig. Er zitten mooie stukken in, zoals bovenstaande scène, of de finale op de grote ijszee. Kan ik me van alles bij voorstellen. Toch las ik het niet in één stuk uit. Dat kan te maken hebben met het feit dat ik eerst ruim 60 pagina’s introductie door heb zitten lezen voordat ik aan het verhaal begon. Dat begint dan niet al te flitsend met een aantal brieven en komt voor mij pas een beetje op gang als het monster zijn verhaal begint te doen. Het heeft ook te maken met de figuur van Frankenstein. Egocentrisch, veel zelfbeklag en in het begin weinig verantwoording nemend. Hij maakt het op het eind een stuk goed met zijn verbeten jacht op het monster. Of dat lukt mag u zelf gaan uitvogelen. Is dit boek nu een aanrader? Ja toch wel; wat mij stoort daar hoeft een ander geen last van te hebben. Je kan het ook lezen als een commentaar op de tijd; op de wetenschap van toen, op vraagstukken over het leven en de dood, goed en kwaad, ga maar door. Je kan ook wachten op een onweersbui en gewoon gaan zitten griezelen. Het weerhoudt mij niet van een volgend avontuur; op naar de volgende engerd.

4 reacties
  1. Anna van Gelderen zei:

    Mijn eigen <a href=’http://annavangelderen.blogspot.com/2009/10/het-monster-van.html’ rel=’nofollow’>reactie</a>, toen ik het een paar maanden geleden las, was net zo gemengd, maar ook ik was uiteindelijk blij dat ik het gelezen had. Het was een boeiende ervaring.<br/>Dracula vond ik een heel ander soort boek. Het is lang geleden dat ik het gelezen heb, maar destijds vond ik het een zeer onderhoudende thriller. Ben benieuwd wat jij ervan vindt.

  2. Koen zei:

    Ik lees eigenlijk bijna niks in dit genre dus ik vond het wel interessant om te kijken wat de zg. "klassiekers" me dan hierin te bieden hadden. Ben benieuwd naar Dracula, daar moet ik mijn filmvooroordeel opzij zien te zetten, daar had ik bij Frankenstein geen last van.<br/><br/>groet,<br/><br/>Koen

  3. Boekenwijs zei:

    Dit boek las ik jaren geleden en was toen erg onder de indruk. Het monster was veel minder bruut dan ik me had voorgesteld, ik kende alleen dat plaatje van dat blokkige hoofd. Er zat meer diepgang in het boek dan ik van te voren dacht. Mij heeft het wel aangezet tot het lezen van klassiekers.

  4. Koen zei:

    Dat er te "redeneren" was met het monster viel mij ook mee. Ik had in eerste instantie meer zinloos dood en verderf verwacht dus het zet je wel aan het denken; wat als Frankenstein toch dat tweede exemplaar had gemaakt?<br/><br/>groet,<br/><br/>Koen

Geef een reactie

